مدیریت خشم

در اتباط با دیگران اگر با پاسخی که انتظار داریم مواجه نشویم، ممکن است ناراحت شویم. ناراحتی، دلخوری، رنجیدن، عصبانیت و خشم در یک طیف قرار دارند که همه می توانند موجب آسیب های روحی شوند یا حداقل در روابط اجتماعی ما اثر منفی بگذارند. گرچه در نام کتاب از کلمه “خشم” استفاده شده اما در این کتاب راه کنترل کل این طیف از حالات روحی که برای همه ما پیش می آید توضیح داده می شود. جالب اینکه مغلوب این حالات شدن، ارثی نیست و به محیط و تربیت ما بر می گردد. لذا می توان آنها را با کسب مهارت کنترل کرد. البته کنترل خشم به این معنی نیست که هرچه دیگران بر سر ما می آورند بپذیریم و تسلیم شویم، بلکه به ما کمک می کند که به خود و روابطمان آسیب نرسانیم و با تسلط کامل آنرا کنترل کنیم. حتی در کتاب یاد می گیریم که چگونه یکی از شیوه های کنترل خشم، حمله است و نه دفاع! (صفحه ۹۹) – لطفاً قبل از خواندن شیوه حمله، به کسی حمله نکنید، روش دارد!
کتاب در بخش اول به پایه های خشم و تعاریف می پردازد. در بخش دوم مدیریت خشمی که اکنون در آن واقع شده اید مطرح می شود. به نظر من مطالب جالب از بخش سوم شروع می شود که به پیشگیری از خشم می پردازد. در بخش های بعد از آن، تغییر شیوه زندگی برای مدیریت خشم، و خشم در روابط کاری و خانه مطرح می شود. برای اطلاع از فهرست کامل مطالب کتاب به لینک زیر مراجعه نمایید.

لینک کتاب در وبگاه ناشر داخلی

تصویر جلد کتاب مذیریت خشم

امروزه آموزش مدیریت خشم از سنین پایین توصیه می شود. در این راستا کتابهایی توسط آموزش و پرورش به دانش آموزان معرفی می شود. کتاب خشمگین می شویم! چه کنیم؟ از این نمونه است. این کتاب برای همه مقاطع سنی نوشته شده اما با تأکید بر نوجوانان. خواندن این کتاب برای بزرگسالان نیز توصیه می شود. از این جهت که آموزش مدیریت خشم به نوجوانان، خود بزرگترین تمرین برای بزرگسالان است. از طرفی اگر نوجوانان می توانند مدیریت خشم را یادبگیرند، چرا ما نتوانیم؟!

خشمگین می شویم! چه کنیم؟
تصویر جلد کتاب خشمگین می شویم! چه کنیم؟

8 دیدگاه در “مدیریت خشم

  1. سلام
    بیشتر مشکلات انسان برای ارتباط با همنوعش از توقع و انتظار ریشه میگیرد،اگر هر کسی تفاوت های رفتاری خود و دیگران را درک کند و دیگران را همانگونه که هست بپذیرد دلیلی برای خشمگین شدن نمی بیند

    1. سلام.
      وقتی کار شما به خاطر سهل انگاری مسئول مربوطه دچار اختلال شده و برنامه ریزیتان بی هیچ دلیل موجهی به هم بریزه چی؟

      1. با سلام
        در همین مواقع است که کنترل خشم مفید خواهد بود. و برای مواجه با این موارد، از قبل باید تمرین کرده باشیم.

  2. به نظر من این که بگیم عصبانی شدن ریشه ارثی نداره اشتباهه . در واقع عصبانی شدن و خشم یک واکنش هیجانی طبیعی برای همه ی انسان ها هست که با توجه به تایپ شخصیتی و آستانه تحملشون بین همه ی افراد متغیره ، به نظر من این واکنش ها با توجه به شدتشون می تونن برای مفید یا مضر باشند . در واقع در خیلی از مواقع این خشم شما می تونه به شما در پیشبرد اهدافتون کمک کنه البته تا زمانی که به مرحله ی پرخاشگری نرسه باعث آسیب به دیگران نشه

  3. با سلام
    درسته که شواهد علمی کافی برای اثبات این موضوع وجود نداره،شاید اگر اینطور نگاه کنیم که مردها نسبت به خانم ها غالبا عصبانی ترند و اگر کمی دقت کنیم متوجه میشیم که بعضی از کودکان از هنگام تولد تحریک پذیر، زود رنج و کج خلق اند و این علائم از اولین روزهای بعد از تولد قابل مشاهده است میشه گفت که یکی از علل عصبانیت ، عوامل ارثی و مسائل فیزیولوژیکی است . علل دیگر ممکنه اجتماعی – فرهنگی باشند. عصبانیت غالباً به عنوان یک رفتار منفی تلقی میشه، چون ما یاد گرفتیم که اضطراب ، افسردگی ، ترس ودیگر هیجاناتمون را بیان کنیم ، اما عصبانیت را مخفی کنیم . در حقیقت ما یا د نگرفتیم که چگونه اونو کنترل کنیم یا اونو در مسیر مناسبی هدایت کنیم.

  4. سلام
    احساس خشم یک حس طبیعی است اما عکس العملی که فرد در برابر این حس میدهد متفاوت است و قطعا میتواند ارادی و قابل کنترل باشد.انسان میتواند با تمرین مهارت ها این حس را در کنترل خود دربیاورد.آگاهی در مورد عوامل ایجاد کننده ی خشم نیر میتواند کمک کننده باشد.

  5. واسه خشمگین شدن باید ادم ببینه طرف مقابلش کیه!یا اینکه اون چیزی که می خوای به خاطرش خشمگیت بشی ارزششو داره که به خاطرش از لحاظ روحی به خودت اسیب بزنی؟؟به نظرم برای کنترل خشم استفاده از روش مانترا خوبه!!برا من که جواب داده.

  6. به نظر من زمانی خشم اثر مثبت داره که فرد در مقابل تحریک بیرونی متناسب پاسخ بده، نه کمتر یا بیشتر!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*