جایگاه بیومکانیک در مرجعیت علمی دانشگاه ایران

مرجعیت علمی به تعیین نقاط قوت دانشگاه ها می پردازد تا هر دانشگاه با نگاهی راهبردی به اولویت های توسعه علمی کشور بر روی مزیت های رقابتی خود تمرکز پیدا کند.

کلان پروژه مرجعیت علمی دانشگاه های علوم پزشکی، به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) سپرده شده است که در آن کشور به ده منطقه آمایشی تقسیم شده و در هر منطقه دانشگاه ها ارزیابی می شوند.

پیش نویس نتیجه این ارزیابی ها در سایت مرکز نصر منتشر شده است که برای هر دانشگاه می توان آنرا دانلود کرد.

در این نوشته به فایل مربوط به مرجعیت در دانشگاه علوم پزشکی ایران (کلان منطقه آمایشی ده) می پردازیم (PDF) که در آذرماه ۱۳۹۹ اطلاع رسانی شده است.

در ابتدای گزارش وضعیت آماری اساتید و دانشجویان دانشگاه در جداول آمده است و با معیارهای موجود، دانشگاه ایران به عنوان “دانشگاه بزرگ” دسته بندی شده است.

 

جایگاه بیومکانیک:

در جدول و نمودار رنگی صفحه ۱۱ این گزارش آمده است که بین ۷۳ رشته در دانشگاه، رشته بیومکانیک از لحاظ توان علمی و توان رقابتی، بیشترین امتیاز را دارد و این امتیاز سطح مزیت رقابتی “قوی” دارد (ص۱۹) و “همراستا” با الویت های ملی است (ص۲۲). البته خود رشته بیومکانیک در کشور زمینه ضعیفی دارد چرا که نوپا است (ص۲۷). در نهایت در فهرست اولویت های رشته ها برای تمایز رسالت دانشگاه، رشته بیومکانیک در رتبه ۶ از مناسبترین رشته ها است (ص۳۱). لذا در فهرست ده گانه توصیه سیاستی نصر برای تمایز رسالت آکادمیک دردانشگاه ایران، رشته بیومکانیک توصیه شده است (ص۳۳).

 

 

تحلیل:

اینکه رشته بیومکانیک بین رشته های با سابقه زیاد به عنوان مزیت رقابتی دانشگاه محسوب شده است نشان می دهد که رشته های با سابقه در همه دانشگاه ها قوی هستند و لذا مزیت رقابتی محسوب نمی شوند. بنابراین دانشگاه ها در راستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سه و احراز مزیت رقابتی باید به سمت رشته های نوین که کمتر در دانشگاه های دیگر به آن بها داده می شود، بروند و همکاری های بین رشته ای بیشتر شکل گیرد. اگر دانشگاه ها روی مزایای رقابتی خود سرمایه گذاری کنند، جهش علمی دانشگاه سریعتر محقق می شود.

 

 

این برای من موجب افتخار است که به سهم خود توانسته ام در مرجعیت علمی دانشگاه اثرگذار باشم.

برخی لینکهای مفید نصر: کتابهای نصر، ویدئوهای نصر.

 

برشی به مدت ۱ دقیقه و نیم از ارائه دکتر یزدانی را در کلیپ زیر ببینید. این برش از دقیقه ۲۲:۳۶ از ویدئوی آموزشی شماره ۱۴ با عنوان “شاخص مزیت رقابتی علمی گروه ها و دپارتمان های علمی” است که در این لینک به همراه اسلایدهای مربوط در دسترس است.

 

7 دیدگاه در “جایگاه بیومکانیک در مرجعیت علمی دانشگاه ایران

  1. سلام جناب آقای دکتر سنجری عزیز

    با تلاش ها و زحمات شما بعلاوه انگیزه بالایی که دارید، انتظاری جز این نبوده و نیست. انشالله که همیشه سلامت باشید و دلتان شاد و ذهنتان آرام.

  2. سلام و عرض تبریک فراوان جناب دکتر سنجری گرامی

    بسیار خوشحالم که گوشه ای از زحمات شما در این گزارش منعکس شده است.

    با آرزوی موفقیت های بیشتر

    1. با عرض سلام و ادب احترام
      قطعاً و یقیناً همانطور که ازین گزارش هویداست، نقش بیومکانیک جامع سازی و کامل سازی بسیاری از علوم چه در کشور و چه در جهان علی الخصوص علوم توانبخشی حایز اهمیت است و چه بسا نیاز به گسترده شدن آن در رشته هایی که هنوز از وجود آن بی بهره اند نیاز می شود تا شکوفایی در خور تحسینی صورت گیرد.
      با آرزوی توفیق

  3. نیازی به تعریف از شما نیست مشک آنست که خود ببوید. مسلماً همین احساس رضایتمندی از عملکرد خودتان بزرگترین و ارزشمندترین پاداشی است که دریافت نموده اید. خدا قوت. برایتان موفقیت هایی روز افزون آرزو می کنم👏👏👏

  4. بسیار تبریک می‌گویم به شما. البته جای تعجب ندارد از سخت کوشی و نظم و برنامه ریزی شما. امیدوارم این رقابت سالم به سمت جنبه های دیگر سلامت نیز بسط داده شود از ارزیابی تا درمان مبتنی بر شواهد تا حفظ حریم و حقوق بیماران و همچنین انتقال نتایج تحقیقات به درمان. فاستبقوا الخیرات.

  5. سلام و عرض تبریک فراوان خدمت استاد گرامی جناب آقای دکتر سنجری.
    جز این از شما انتظار نمی رود.

    به امید موفقیت های بیشتر

  6. با سلام
    از ابتدا نسبت به علم بیومکانیک احساس خوبی داشتم و امید است این علم با حضور اساتیدی چون شما شاهد پیشرفت در کشورمان ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*