تدریس به روش کلاس وارونه

روش تدریس کلاس وارونه یا معکوس (Flipped Classroom / Inverted Classroom) به طور کلی کلاس‌های “استاد محور سنتی” را به کلاس های “مدرن یادگیرنده محور” تبدیل کرده تا دانشجو درک مفهومی و عمیق‌تری از مبحث درسی داشته باشند و با استفاده از مباحثات درون گروهی سعی می‌کند از یادگیری گروهی به یادگیری فردی برسد.

اگر در کلاس‌های سنتی استاد نقش یک سخنران و آموزگار را داشته است، در این روش باید نقش یک تسهیل کننده و نظم دهنده فرآیند یادگیری را ایفا نماید که سختی کار تعلیم دهنده در روش تدریس وارونه بسیار بیشتر از روش تدریس سنتی است.

بر خلاف کلاس های سنتی آموزش اولیه در خانه با استفاده از ویدیوهای آموزشی آنلاین و همچنین برعکس روش سنتی تکالیف، حل تمرین و رفع اشکال بجای کار در منزل، در کلاس صورت می‌گیرد.

در مهرماه ۱۳۹۷ تجربه پیاده سازی آزمایشی این روش را داشتم که نتایج خوبی در برداشت. گزارش این تجربه را در این فایل (PDF) با شما به اشتراک می گذارم.

اطلاعات بیشتری در مورد همایش ها، راه کارها، استاندارد ها و … در سایت برنامه جهانی یادگیری وارونه (FLGI) برای علاقمندان وجود دارد.

4 دیدگاه در “تدریس به روش کلاس وارونه

  1. سلام با سپاس از زحمات شما
    همزمان با کلاس شما این روش را برای کلاس های دانشجویان خودم پیاده کردم که بسیار استقبال شد. نکته قابل توجه این بود که خودم مجبور شدم مطالب بیشتری مطالعه کنم تا آمادگی بیشتری داشته باشم. ممنون

  2. با سلام و احترام
    بنده کاملا با این روش موافقم و به شخصه در دو محیط کار متفاوت آن را تجربه کردم. در نوع سنتی وظایف کاملا دیکته شده و توضیحات به ندرت قانع کننده بود و فرصت یادگیری صحیح و ابتکار عمل را از کارمند آن مجموعه می‌گرفت. اما در نوع مدرن کار گروهی نه تنها با ایجاد جو دوستانه باعث یادگیری بهتر می‌شد، بلکه فرصت به اشتراک گذاشتن ایده ها و ابداعات افراد را فراهم نموده و به پیشرفت مجموعه کمک شایانی می نمود.

  3. با سلام و عرض ادب
    بسیار روش جالب و تاثیر گذاری به نظر میرسد.
    از نظر بنده زمانی که محیطی ایجاد شود که دانشجو در آن بتواند بدون استرس از قضاوت شدن در مورد بهره ی هوشی یا موارد بخصوص دیگر، در کلاس اظهار نظر کند و با افراد دیگر در کلاس مشورت سازنده داشته باشد بسیار در روند یادگیری وی تاثیر گذار خواهد بود.
    مورد بعدی که به آن اشاره کردید؛ مبحث حل تمرین در داخل کلاس و با حضور استاد است که بسیار روش خوبی برای جا افتادن مطالب در ذهن دانشجو است. به عقیده‌ی بنده قسمت عمده‌ی یادگیری باید درون کلاس رخ دهد و قسمت تثبیت مطالب مربوط به تلاش دانشجو در منزل است.

  4. با سلام و عرض ادب
    زمانی که دانشجو یا دانش آموز خود در مقام مدرس قرار گیرد انگیزه ای می‌شود که بهترین خود را به نمایش بگذارد و بالطبع یادگیری عمیق تری را تجربه می‌کند. از طرفی حل تکالیف در کلاس و تحت نظارت استاد پروسه ی یادگیری را تکمیل می نماید.

پاسخ دادن به احسان رحمانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*