فساد دانشگاهی

کتاب فساد دانشگاهی
(گونه شناسی، روش سنجش، علل، پی آمدها و راهبردهای مبارزه با آن)

 

واژه فساد، بزرگ و مبهم است. اگر بپرسند که آیا شما فاسد هستید، قطعاً پاسخ  منفی می دهید. اما اگر لیست مصادیق فساد را جلوی شما بگذارند، ممکن است موارد متعددی از آن را علامت بزنید!

داود حسینی هاشم زاده، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، بعد از یک عمر تجربه، نتایج مطالعات خود و دیگران را در این کتاب آورده است. تحقیقات ایشان در سطح استانی و ملی حاکی از نمره بالای ۷۱ درصد برای فساد در دانشگاه (Academic Corruption) است، با این حال نظام دانشگاهی را سالم‌تر از سایر نهادها نشان می دهد. در جهان، دانشگاه از معدود نهادهای بزرگی است که می تواند خود را نقد کند و بدینوسیله راه اصلاح و ترقی را طی کند.

همه افرادی که به نوعی با دانشگاه در ارتباط هستند از دانشجو تا مدیر و مدرس و کارمند حداقل باید نگاهی به جداول و یافته های این کتاب داشته باشند تا در رفتار و تصمیمات خود تجدید نظر کنند.

در فصل اول کتاب انواع و تعاریف فساد بطور کلی و در دانشگاه آمده است.

فصل دوم، وضعیت و ادراک فساد دانشگاهی در ایران از منابع خارجی و داخلی را بیان می کند.

فصل سوم مصادیق فساد دانشگاهی بر حسب کنش گران اصلی یعنی استاد، دانشجو، مدیر و کارمند در جداول متعدد آورده است. این فصل مهم است و باید ورق زد.

در فصل چهارم، روش و مدل تحقیق در این حیطه تشریح شده است که برای محققین علوم اجتماعی مفید است.

در فصل پنجم فصل، علل و پیامدهای فساد دانشگاهی در ایران و راهبردهای مبارزه با آن آمده است که بسیار کاربردی و قابل توجه است.

جلد کتاب فساد دانشگاهی

 

لینک نشست نقد و بررسی کتاب‌ با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران

لینک تهیه کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*