تصویر جلد کتاب

ایده های بزرگ برای ذهن های کنجکاو

ایده های بزرگ برای ذهن های کنجکاو
یا مقدمه ای بر فلسفه [کاربردی به زبان ساده]

شاید در این دنیایی که کسی حال فکر کردن ندارد، دعوت به تفکر مشکل باشد. اصلاً خود کلمه فلسفه یه جوریه! فکر می کنیم که به ما ربطی نداره. برای افراد متفکر گوشه نشین بی کار با موهای ژولیده درست شده!

از طرفی گاهی با مشکلاتی ساده اما عمیق درگیر هستیم که نمی توانیم آنها را با دیدن پست های اینستاگرامی حل کنیم. جالب اینکه مشکلات عمیق بین انسانها متداول و مشترک است و خیلی ها که اهل تفکر بوده اند، به آن ها فکر کرده اند و پاسخ هایی داده اند که کاملاً می تواند برای ما هم راهگشا باشد.

اما از آنجا که مطالعه کتب فلسفی ممکن است برای ما مقدور نباشد، کار افرادی مانند آلن دو باتن ارزش پیدا می کند. ایشان پاسخ مسائل و مشکلات روزمره را با زبانی ساده از روی متون معروف می دهد و اشاراتی هم به گفتار فلاسفه در کتابش می کند.

قبلاً هم کتابهایی از ایشان در نوشته آموزش قبل و بعد از ازدواج در مورد اینکه چگونه با دیگران کنار بیاییم معرفی کرده بودم.

اما در کتاب مقدمه ای بر فلسفه، (که با عنوان ایده های بزرگ برای ذهن های کنجکاو نیز ترجمه شده) به ساده ترین شکل ممکن با مفاهیم زیر آشنا می شوید:

خودمان و احساساتمان را چگونه بشناسیم؟
با عصبانیت دیگران چه کار کنیم؟
چقدر انتظار داشته باشیم؟
عادی بودن چیست و چه چیزی عادی نیست؟
اهمیت ادب!
چرا امروز و فردا می کنیم؟
چرا گاهی احساس تنهایی می کنیم؟
جنس ارزان قیمت خوب است یا گران قیمت؟
چرا بعضی افراد درآمد و حقوق بیشتری دارند؟
چطور بر خجالتی بودن خود غلبه کنیم؟

آیا فکر می کردید که عناوین بالا، رویکرد فلسفی هم داشته باشند؟ اگر موارد بالا برای شما جذاب است، تبریک می گویم! شما هم اهل فلسفه هستید و به فلسفه نیاز دارید ولی خودتان خبر ندارید!!

با خواندن این کتاب ساده، مسیری که فکر نمی کردید، برای شما باز می شود. اگر علاقمند شُدید، بعد از آن می توانید کتاب تسلی بخشی های فلسفه را بخوانید و بعد از آن کتابهای سنگین تر و جدی تر از نویسندگان دیگر.

عنوان اصلی کتابی که در این نوشته معرفی شد، بصورت زیر است که با عناوین مختلفی ترجمه شده است:
Big Ideas for Curious Minds: An Introduction to Philosophy

لینک معرفی و خرید کتاب.

تصویر جلد کتاب

نگاهی به دیگر کتابهای آلن دوباتن

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*