بُعد چهارم

جهانی که ما مشاهده می کنیم سه بعد دارد. دانشمندان به این مهم پی برده اند که این درک ما است که به سه بعد محدود است و جهان ممکن است ابعاد بیشتری داشته باشد. استفاده از ابعاد بیشتر از ۳ در برخی علوم از قبل متداول بوده است. مثلاً در علم حرکت انسان، ما به راحتی از ۵ تا ۷ بعد برای تحلیل پاسچر یا تغییرپذیری مفاصل بدن استفاده می کنیم. یا در نظریه ابرریسمان، یازده بعد برای توصیف جهان به کار می رود. دانشمندان این علوم در محاسبات خود به راحتی با ابعاد بالاتر کار می کنند. اما این موضوع برای افراد عادی امری انتزاعی است که درک آن مشکل است.

یکی از اولین تلاشهای مدون برای ارتقای فهم عامه از ابعاد بالاتر توسط ادوین ابوت در سال ۱۸۸۴ در کتاب داستانی تختستان (Flatland) انجام شد که بسیار مؤثر واقع شد. در این کتاب خواننده بدون نیاز به دانستن ریاضیات، با دنبال کردن داستان، ابعاد بالاتر برایش ملموس می شود. این کتاب هنوز در دنیا مورد استقبال قرار می گیرد و به فارسی هم ترجمه شده است. بعد از ایشان افراد دیگری نیز به این موضوع پرداختند که موجب شد موضوع از زوایای مختلف برای خواننده بیشتر روشن شود.

عبور از سطحستان
رودی راکر که خود فیزیکدان است و کتابهای عمومی برای اشاعه علم می نویسد، در کتاب بعد چهارم، به داستان ابوت پرداخته و آنرا ادامه داده و موارد بسیار مفید علمی با نمودارهای گویا به آن اضافه کرده است.
ترجمه فارسی این کتاب مدتی است که تجدید چاپ نشده اما فایل آن در دسترس است. پیشنهاد می کنم دیگر کتابهای رودی راکر که فایل آن به زبان انگلیسی در دسترس است را هم بعداً بخوانید.

تصویر جلد کتاب بعد چهارم

مطالعه کتاب بعد چهارم علاوه بر اینکه یک چالش ذهنی است، منجر به ایجاد دیدگاه های جدیدی در شما می شود و توانمندی شما را در مطالعه موارد مشابه و تفکر در مسایل بنیادی ارتقا می دهد. مثلاً مطلبی که در صفحه ۲۰۳ کتاب آمده، موضوع مرگ را با دیدگاه ابعاد بالاتر مطرح کرده است که از مفاهیم بنیادی است. مثالهای متنوع کتاب برای درک ابعاد بالاتر و جهانهای دیگر نیز بالاخره موضوع را برای شما ملموس خواهد کرد. زمینه کتاب کاملاً علمی است و از این جهت با کتابهای تخیلی اصلاً قابل مقایسه نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*