آیا افراد ارتز خود را می پوشند؟ اهمیت سنجش کمّی نرخ پذیرش ارتزهای لومبوساکرال

کمردرد شایع­ترین اختلال ستون فقرات است که بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از ۸۰ درصد افراد در دوره­ای از زندگی خود به کمردرد مبتلا می­شوند و ۴ تا ۳۳ درصد افراد حداقل یک‌بار در طول عمر خود دچار کمردرد می­ شوند. برای درمان افراد مبتلا به کمردرد، طیف گسترده­ ای از درمان­ ها ارائه می­ شود. در این راستا، یکی از تدابیر محافظه­ کارانه رایج، استفاده از ساپورت­های کمری است. در مطالعات ارزیابی اثربخشی ساپورت­های کمری، میزان پذیرش عامل مؤثر به شمار می­ رود، زیرا نحوه پوشیدن یا نپوشیدن ساپورت کمری موضوعی است که توسط بیمار انتخاب می­ شود، یعنی بیمار این اختیار را دارد که ارتز خود را بنا بر توصیه درمانگر نپوشد! این امر باعث می­ شود که نتوان به­ طور یقین در مورد اثربخشی ارتز لومبوساکرال قضاوت کرد. در واقع، یکی از نگرانی­ها در ارزیابی ارتز این است که آیا افراد ارتز خود را همان‌گونه که درمانگر به آنها توصیه می­ کند، می­ پوشند؟
در این مطالعه برای نظارت بر زمان و نحوه پوشیدن ارتز لومبوساکرال، از حسگرهای حرارتی استفاده شد که داخل ارتز نیمه سخت و غیرارتجاعی لومبوساکرال جاگذاری شد. این میکرو حسگر دارای ابعاد ۱۳× ۹ × ۴/۵ میلی‌متر است که به‌راحتی داخل ارتز جاسازی می­ شود. این حسگر تاریخ، زمان و درجه حرارت را در فواصل ۱۵ دقیقه­ ای ثبت می­ کند. اطلاعات ثبت‌شده در حسگر به‌صورت بی­ سیم به کمک یک قطعه واسط (داده خوان) که با پورت USB به کامپیوتر وصل می­ شود، به نرم­ افزار آن منتقل می­ شود.
این مطالعه اولین مطالعه­ ای است که زمان پوشیدن ارتز لومبوساکرال را به‌صورت عینی (حسگر حرارتی) مورد ارزیابی قرار داده است. مطالعات پیشین برای ارزیابی زمان پوشیدن ساپورت­های کمری، از اظهارات افراد مورد مطالعه استفاده کرده‌اند که صحت آنها به سختی قابل ارزیابی است.

Hekmatfard, M., M.A. Sanjari, N. Maroufi, H. Saeedi, E. Ebrahimi, and H. Behtash, A Preliminary Study of the Objective Measurement of Compliance Rates for Semirigid Lumbar-Support Use in Patients with Chronic Nonspecific Low Back Pain: How Important Is the Compliance Rate? Asian Spine J, 2017. 11(5): p. 748-755. (link)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*