به سوی دانشگاه های نسل سوم

دانشگاه های نسل سوم، علاوه بر وظیفه آموزش و تحقیق، “ارائه خدمات به جامعه” را به عنوان وظیفه سوم بطور جدی دنبال می کنند. این امر در دانشگاه بصورت “بهره برداری از دانش تولید شده خود” یا “تجاری سازی دانش” محقق می شود. مبحث ترجمان و تجاری سازی دانش نیز در این راستا در دانشگاه ها شکل گرفته است که در کتاب دیگری با عنوان “ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش” به آن پرداخته شده است.

نسل اول نسل دوم نسل سوم
هدف آموزش آموزش و تحقیق آموزش و تحقیق و تجاری سازی دانش
نقش دفاع از حقیقت کشف طبیعت کسب درآمد (که علامتی است از خدمت به جامعه)
روش آموزشگاهی علم نوین، تک رشته ای علم نوین، میان رشته ای
تولیدات اساتید اساتید و دانشمندان اساتید و دانشمندان و کارآفرینان
جهت گیری عمومی ملی جهانی
زبان لاتین زبان های ملی انگلیسی
ساختار سازمانی ملیت ها، دانشکده ها، کالج ها دانشکده ها مؤسسه های دانشگاهی
مدیریت رئیس دانشگاه اعضای هیئت علمی (پاره وقت) مدیریت تخصصی

مطالب مفصل در این زمینه در کتاب مفید زیر گردآوری و ترجمه شده است. خواندن کتای را به همه علاقمندان توصیه می کنم. کتاب از نشر آرنا قابل تهیه است.

جلد کتاب بسوی دانشگاه نسل سوم

خواندن کتاب فوق به زبانی اصلی مزایای خود را دارد. با تجه به اینکه زبان دانشگاه نسل سم انگلیسی است، بسیاری از لغات اگر فارسی شود، مفهوم خود را از دست می دهد. کتاب اصلی توسط انتشارات محسنی تکثیر و قابل تهیه است. اگر فایل PDF آنرا نیاز داشتید، به من پیام بدهید (اطلاعات تماس).

Towards-the-Third-Generation-University

 

1 دیدگاه در “به سوی دانشگاه های نسل سوم

  1. با سلام و خسته نباشید فراوان
    به نظر می رسد یکی از مشکلات عدیده ی ما در دانشگاه هایمان نسل سومی نبودن دانشگاه ها باشد! به طوری که بیشتر دانشحویانی که به مقاطع بالاتر می روند به دنبال شغلی هستند که به مقاطع پایین تر آموزش بدهند و به نوعی هدف آنها از خواندن مقطع دکترا پذیرش و هیئت علمی شدن است، هرچند به صورت غیر مستقیم این امر خودش خدمتی برای جامعه محسوب می شود اما نباید هدف اصلی باشد، به نظر می رسد یکی از دلایلی که این اتفاق افتاده، نبودن مسیر درست برای بهره برداری از دانش تحصیل کرده ها در مقاطع بالا است به طوری که این افراد فقط در قالب مدرس تعریف شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*