واقع نگری

بیل گیتس در سال انتشار کتاب به همه فارغ التحصیلان آمریکا وعده هدیه دادن آنرا را داده بود.

انگیزه مثبت دادن خوب است، اما اگر مبتنی بر داده های واقعی باشد بسیار اثرگذارتر است. بخصوص که نویسنده آن خاص باشد. هانس روسلینگ یک پزشک سوئدی بود. سخنرانی های او در تد را به روز دنبال می کردم تا اینکه در سال ۲۰۱۷ فوت کردند. خوشبختانه با چاپ این کتاب، مسیر او ادامه پیدا کرده است.

با اینکه شهروند یک کشور توسعه یافته بود، سالهای متمادی در کشورهای فقیر زندگی، طباب و تحصیل کرده بود و تجربیات زیادی از این مسیر به دست آورده بود که موجب شده بود دید عمیق و وسیعی پیدا کند. این درحالیست که ما حاضر نیستیم از دایره امن خودمان بیرون بیاییم. اما او بیماری های نادری را در فقیرترین کشورها کشف کرده بود.
خیلی مسافرت کرده و در کشورهای زیادی سخنرانی داشته است. در بین خودمان کمتر می بینیم کسی پیدا شود که دغدغه جهانی داشته باشد. او اینگونه بود.
او فردی اثر گذار در سطح جهانی بود و با این کتاب هست. حتی به ما می گوید که سوئد تا همین پنجاه سال پیش سطح پایینی داشته اما مسیر توسعه را طی کرده است.

بر اساس تجربه و آزمونهایی که در کنار ارائه های خودش می گرفت، مبتنی بر داده ها، او به این نتیجه رسید که انسان ده مشکل ذهنی دارند که بخاطر آن جهان (و زندگی خودشان) را بد و غیر واقعی می بینند. در این کتاب به صورت جذابی این ده مشکل ذهنی را تشریح کرده است.

این کتاب کمک می کند دید سیاه و سفید را کنار بگذاریم. این کتاب دید مرا تغییر داد و یک دید جهانی مبتنی بر اعداد پیدا کردم. بخصوص در کشور ما که ایزوله هستیم و کمتر دید جهانی داریم، کتاب کمک کننده است.

پسر و عروسش که کتاب حاضر را نهایی کرده اند، وب سایتی را با نام خیابان دلار راه اندازی کرده اند که دید جالبی به شما می دهد. برای جمع آوری داده های این سایت زحمت زیادی کشیده شده است. اولین بار که به سایت سر می زنید، دکمه Quick Tour را بزنید تا هدفمندتر بتوانید از مطالب ساید استفاده کنید.
به سایت خیابان دلار سر بزنید و بگویید تفاوت ها و شباهت های بین کشورها در چیست؟
مکزیکی ها دیگر کلاه های با لبه بزرگ سمبررو بر سر نمی کنند. این کلاه ها بیشتر بر سر گردشگرها دیده می شود! آنها هم مثل طبقات مختلف کشور ما بر حسب درآمدشان طبقه بندی می شوند.

همچنین معرفی کتاب در سایت متمم که نکات بیشتری از کتاب را منعکس کرده است را بخوانید.

در نظر داشته باشیم که خواندن این کتاب نه فقط دید بهتری در مورد جهان، که در مورد زندگی روزمره نیز به ما می دهد.

لینک ناشر + نمونه دانلود و فایل صوتی و ضمائم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*