آموزش پیش و پس از ازدواج

از آنجا که کار تیمی بلد نیستیم و حتی دوستان و همکارانمان را هم به سختی می توانیم تحمیل کنیم، قطعاً در مورد مسأله مهمی مانند ازدواج همه ما به راهنمایی نیاز داریم.  گرچه این نوع راهنمایی ها باید توسط مشاور متخصص ارائه شود و در کارگاه های مربوط شرکت کنیم، اما نکاتی را به عنوان مقدمه درمیان می گذارم تا کتابهای مفیدی را معرفی کنم.

همانطور که برای نوشتن پروپوزال خوب باید وقت گذاشت و بین مقالات جستجو کرد، امر ازدواج هم باید با صرف وقت و حوصله انجام شود. بنابراین بعید نیست که نیاز به راهنمایی، مشاوره، شرکت در کارگاه آموزشی و خواندن کتاب داشته باشید. همچنین در مواقع خاص مانند زمانهای نزدیک به کنکور، نزدیک به دفاع و فارغ التحصیلی یا زمان سوگ عزیزان نباید بطور احساسی به موضوع ازدواج و درگیری عاطفی بپردازید.

البته کتاب در این زمینه زیاد است، اما هر کتابی را نباید خواند. کتاب آموزش پیش از ازدواج شما را به نکاتی که قبلاً نمی دانستید آگاه می کند. کتاب اولی که معرفی می کنم، بر اساس تجربیات اساتید و مشاوران دانشگاه های کشور و نویسندگان خارجی با توجه به شرایط عرف جامعه توسط دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، سازمان بهزیستی کشور نوشته شده است. جداول، پرسشنامه و چک لیست های کتاب خواننده را به درک بهتری از خود و موقعیتش می رساند.

فایل PDF کتاب آموزش پیش از ازدواج

 

اما کتاب دومی که معرفی می کنم، برای مراحل بعد از ازدواج بسیار مفید است. آلن دوباتن نویسنده ای است که سعی می کند مسایل فکری و فلسفی را بسیار کاربردی و ساده برای همگان بنویسد. کتاب تمرین برای زوج ها موارد بسیار کاربردی، ملموس و عملی را به دور از آرمان گرایی ارائه می کند که نه تنها مشکل اکثر زوج ها را حل می کند، بلکه نگاه افراد به زندگی را واقعی تر می کند.

کتاب سومی که پیشنهاد می کنم و بسیار مرتبط با کتاب دوم است، کتاب پر فروش آرامش است. در این کتاب رفتار ما در قبال همسر، همکاران، دیگران و محیط کار تشریح شده است. فصل اول آن با موضوع این نوشته مرتبط است که به نوعی خلاصه کتاب دوم است. اما دیگر فصل ها هم کاملاً مفید هستند. نمی توان در یک بُعد به آرامش برسیم، اما با دیگر مخاطبان در جدال باشیم. کسی که به آرامش برسد، تکلیفش با همه روشن می شود، که البته کار آسانی نیست و زحمت دارد.

نگاهی به دیگر کتابهای آلن دوباتن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*