قالب جدیدی برای پایان نامه ها

به منظور ارتقای سطح علمی پایان نامه ها و کاربست اصول ترجمان دانش، تغییراتی در قالب پایان نامه های دکتری پیشنهاد دادیم که در جلسه مورخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی مصوب شد که بصورت داوطلبانه توسط دانشجویان و اساتید متقاضی پیاده سازی شود.

این تغییرات در دو بخش عمده به شرح زیر پیشنهاد شد:

  1. فصول پایان نامه بر اساس مقالات منتشر شده یا ارسال شده تنظیم می شود. به این ترتیب که فصل اول مقدمه کلی پایان نامه، فصل های بعدی هر کدام یک مقاله چاپ یا ارسال شده، فصل بعد از آنها هم به جمع بندی و نتیجه گیری کلی پایان نامه اختصاص می یابد.  برای نمونه به مرجع ۱ (PDF) مراجعه نمایید.
  2. یک فصل نهایی در مورد ترجمان و تبادل دانش به پایان نامه اضافه شود. در این فصل کارهایی که از ابتدای شکل گیری پروپوزال در این رابطه انجام شده نوشته می شود. به این منظور دانشجویان با برگزرای جلسات بارش افکار در خصوص ذینفعان و درجه بندی آنها طبق اصول KTEC تلاش در شناسایی مخاطبان داشتند تا با لحاظ آنها در ابتدای کار، همواره به آنان توجه داشته و با آنان تعامل کنند. دست آورد این فصل، تهیه پیام از نتایج پایان نامه متناسب با مخاطبان نهایی است. برای کسب اطلاع بیشتر در باره ترجمان و تبادل دانش به این سایت مراجعه نمایید. تحلیل ذینفعان در این ویدئو به خوبی شرح داده شده است.

در این راستا دو نفر از دانشجویان دکتری تخصصی دانشکده، سرکار خانم مریم حکمت فرد (زمستان ۱۳۹۵) و سرکار خانم سحر بوذری (مرداد ۱۳۹۶) پایان نامه خود را به صورت فوق تدوین و دفاع کردند. در پایان نامه خانم حکمت فصل انتقال پیام از جنبه های اصلی کار بود. بعد از آن خانم بوذری علاوه بر فرمت مبتنی بر مقاله، فصل ترجمان دانش را بصورت کامل تدوین کردند. فهرست پایان نامه ایشان از این پیوند قابل دریافت است. در بخش انتقال پیام، متناسب با چندیدن مخاطب، پیام مناسب تدوین شد که یک نمونه از آن در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور (پیوند) منتشر شد.

تدوین پاین نامه به این شیوه راه را برای پی گیری و عملی کردن انتشار پیام به مخاطبان هموار می کند. مجموعه این کارها موجب می شود تا از ابتدا به گونه ای طرح تعریف شود که در نهایت پایان نامه خاک نخورد!

گرچه مصوبه ما ابتدا در مورد مقطع دکتری بود اما شیوه ترجمان دانش برای پایان نامه های ارشد هم قابل اجراست. به عبارتی این شیوه برای هر طرحی که مجریان آن قصد موفقیت دارند، کاربرد دارد.

این قالب جدید پایان نامه ها گرچه در ایران جدید است، سالهاست در دانشگاه های موفق خارجی انجام می شود. در ایران قبل از این در دانشکده توانبخشی اهواز، پایان نامه خانم شیرین تجلی (اردیبهشت ۱۳۹۶) بصورت مبتنی بر مقاله دفاع شد. البته در آن موضوع ترجمان دانش پیش بینی نشده بود.

کمیته علمی تبادل و ترجمان دانش دانشگاه طی چندسال اخیر سعی در اشاعه تفکر ترجمان دانش داشته است که به نظر تنها راه تکمیل خلاء بین علم و عمل است که آرزوی دیرین دانشگاه به عنوان نهاد تولید علم می باشد.

کمیته مذکور با ارائه کارگاه های متعدد برای اعضای هیئت علمی و پیشنهاد ویرایش قالب پروپوزال ها، پایان نامه ها و نشریات در چاپ پیام و یافته ها به نحو مناسب گامهای مناسبی برداشته است.

مراجع:

۱-     Gates, D.H., The role of muscle fatigue on movement timing and stability during repetitive tasks, in Department of Kinesiology & Health Education. 2009, The University of Texas at Austin: Austin. p. 168. (PDF)

2 دیدگاه در “قالب جدیدی برای پایان نامه ها

  1. با سلام
    هر چند با کلیت ارائه پایان نامه به خصوص در دوره های قبل از دکتری به دلایل زیادی از جمله کپی آنها، نوشته شدن توسط افراد غیر متخصص برای دانشجویان و سوء استفاده های دیگر موافق نیستم ولی طرح پیشنهادی مذکور با توجه به متفاوت بودن آن با شکل رایج و متداول نوشتن پایان نامه و همچنین سوق دادن آن به سوی کاربردی کردن مطالب بسیار پسندیده است.
    البته شاید نیاز باشد در فصل بندی طرح پیشنهادی تغییراتی صورت پذیرد تا برای رشته های مختلف قابل استفاده باشد.

  2. با سلام و سپاس از شما استاد گرامی

    اگر مبحث ترجمان دانش بصورت واحد درسی دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه گردد محققین شایسته تری تربیت نمی شوند؟

    آرزو می کنم بزودی جلسات مدونی جهت ارتباط عمیق دانشجویان پژوهشگر با مبحث ترجمان دانش برگزار گردد!!!

پاسخ دادن به بهرام بازی برون لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*