انگیزه تحقیق

سال گذشته با دوستم خوبم، دکتر بهمن ناصرالاسلامی، در مورد انگیزه تحقیق بحث می کردیم و ایشان مواردی را که از اساتیدشان آموخته بودند برایم نقل کردند. من به نوبه خودم، این مطالب را که به تجربه کسب کرده ام به دانشجویان منتقل می کنم. برای استفاده بهتر، عین جملات را در ادامه نقل می کنم:

Naive Researcher: I should slice my research to publish more papers.
Professor: We need to publish a strong and comprehensive paper, so that it gets cited.
Experienced Distinguished Professor: We should make sure what we publish is correct, because then it is going to last for ages.

5 دیدگاه در “انگیزه تحقیق

  1. از مطالب بسیار خوبتان سپاسگزارم.
    همیشه وجود یک راهنمای خوب در کنار دانشجو می تواند وی را در راه صحیح پژوهش و پیشرفت قرار دهد. خوب است که قبل از شروع کار های پژوهشی، اساتید محترم اهمیت کار را برای دانشجو روشن ساخته و از این طریق انگیزه وی برای کار صحیح و ماندگار را افزایش دهند زیرا اگر دانشجو اهمیت و اصول علمی و پایه ای کار پژوهشی را یاد بگیرد، آنگاه می توان انتظار داشت کار های علمی بنیادی و ماندگار از وی بجا بماند.

  2. ضمن تشکر بابت مطالب خوب و مفید شما

    انجام دادن یک تحقیق از نظر علمی‌ دارای مفهوم مشخصی‌ می‌باشد و آن‌ هم تبادل اطلاعات علمی‌ جدید بین افراد است. هر هدف دیگری که به موزات آن‌ قرار گیرد به عنوان هدف ثانویه تعریف می گردد. با توجه به این تا زمانیکه انگیزه تحقیق، ترویج علم خالص باشد و اهداف ثانویه این مهم را مختل نکنند، اشکالی‌ در این زمینه وجود ندارد. اما اگر غیر از این باشد تحقیق هم به نوعی بیزینس تبدیل می گردد که سود آن‌ ممکن است مالی‌ نباشد اما یقیناً به نفع جامعه آکادمیک هم سود چندانی نخواهد داشت.

  3. با سلام، ممنون از دقت نظر و توجه جنابعالی به این موضوع، دقیقا برای همه ی ما دانشجویان در بدو ورود به مقاطع عالی و شروع امور تحقیقی این قضایا بصورت پیش فرض وجود داشته و دارند. اینکه موضوعاتی باید برای انجام تحقیق انتخاب شود که حتما جدید بوده و یا نتایج بسیار متفاوت و خاصی در پی داشته باشد، در واقع دانشجو ناگزیر است عوض پیگیری و کشش به سمت مباحث مورد علاقه خود که شناخت بیشتری در خصوص مطالب دارد، به دنبال موضوعات و مباحثی باشد که تا به اکنون سایر محققان تمرکز بیشتری بر این مباحث داشته اند و یا اینکه تصور کند که تنها، پژوهشی ارزش چاپ دارد که مباحث آن روی بورس است. در چنین مواقعی دانشجو انگیزه واقعی نداشته و تنها انگیزه از انجام تحقیق به اتمام رساندن آن است و قاعدتاً هیچ لذتی با فرایند پژوهش همراه نیست. شاید یکی از دلایلی که برخی افراد اولین تجربه ی پژوهشی شان آخرین تجربه هم خواهد بود، همین باشد!

  4. یکی از آفاتی که محقیقین یا دانشجویان را به فکر تیکه کاری یا اسلایس کردن مقاله می اندازد همان دید گزینشی دانشگاهها و مراکز سنجش ماست که به حجم و تعداد مقالات توجه می کند نه کیفیت آنها. از طرفی تفاوت بین رشته ها هم مزید بر علت شده ؛ بطوریکه دانشجو یا محقق حیطه شیمی یا مواد می تواند با کمی تغییر در روش و آزمایش سریع مواد به چاپ مقاله ای جدید برسد اما رشته هایی مثل پزشکی یا توانبخشی به دلیل اینکه روی انسان کار می کنند و فرآیند تحقیق طولانی هست، توانایی افزایش مقالات را ندارند مگر با صرف زمان و زحمت بیشتر و یا میانبر زدن بوسیله اسلایس کاری. مثلاً در دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی بودجه بسمت مرکزی با تعداد مقالات و ارجاعات بیشتر خواهد رفت.

  5. با سلام و تقدیم احترام ؛
    ضمن تشکر از شما بابت مطالب ارزنده موجود در سایت و همچنین روشنگری در خصوص انگیزه های صحیح پژوهش؛ به نظر می رسد علت سه انگیزه متفاوت در سه مرتبه علمی جدا از احتمال اختلاف در سطح آگاهی، بینش و خرد، تأمین نشدن نیازهای اساسی و روانی ذکر شده در هرم مازلو برای افراد باشد که آنان را به سمت انگیزه های نادرست از پژوهش سوق می دهد همچنین وجود قوانینی که کمیت مقالات حاصل از پژوهش را در اولویت قرار می دهد نیز می تواند مزید بر این علت باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*